onsdag 9 december 2015

SURA HALLONREMMAR

Dottern har börjat gilla surt godis, så det var bara att leta upp ett recept och testa. Hon är nöjd men själv kan jag inte säga om de är goda eller inte, jag tycker bara det är surt





200 g hallon, frysta
10 gelatinblad
1,5 dl socker
0,5 dl vit sirap
1,5 dl vatten
0,5 tsk citronsyra

Garnering

1,5 dl socker
1 krm citronsyra

Klä en plåt med inoljat bakpapper
Tina hallonen och passera dem genom en sil så att du får 1 dl puré
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min
Kok under tiden upp hallonpuré, socker,sirap och vatten på hög värme. Låt koka 5-6 min, ta av kastrullen från värmen
Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem i hallonblandningen
Rör i citronsyra
Bred ut smeten tunt på plåten med en palett eller slickepott
Låt stelna i rumstemperatur i minst 2 timmar (jag lät det stå över natten)
Blanda socker och citronsyra
Skär massan i lagom breda remmar med en vass kniv och vänd i sockret
Förvara remmarna i en burk utan lock i rumstemperatur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar