onsdag 30 december 2015

NYÅR 2015

Vi tjuvstarta nyår med en egen liten dessert. Chokladfondant och jordgubbssorbet. Det är första gången jag gör fondant och det blev kanske inte riktigt som jag ville
Jag har små formar så det blev 5 st






Jordgubbssorbet
200 g jordgubbspuré
0,5 vaniljstång
150 g socker
1 msk glukos
4 dl vatten
1 äggvita
0,5 citron, saften

Kok upp jordgubbarna och mixa till en puré. Låt svalna
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna
Blanda ihop allt i en skål och vispa ordentligt
Kör allt i en glassmaskin tills sorbeten börjar gå ihop, häll i en bunke, lasta in och stoppa i frysen

Det går säkert lika bra att stoppa i frysen direkt och röra ett par gånger

Fondant
2 ägg 
2 äggulor
3 msk socker
100 g smör
100 g mörk choklad
3 msk mjöl

Smör till formarna

Sätt ugnen på 225 grader
Smält smör och choklad p låg värme
Vispa ägg, äggulor och socker vitt och poröst
Blanda ihop allt och vänd sist i mjölet

Smöra formarna ordentligt
Fyll smet i formarna
Grädda i 7-9 min
Håll koll på dem, ytan ska bara precis stelna
Ta ut och stjälp upp på en talrik

Jag lät bli att smöra en form och den blev så här


perfekt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar