tisdag 8 december 2015

FYLLDA SAFFRANSBULLAR

Eftersom mina lussebullar brukar se ut som kom och hjälp mig att dö, gjorde jag i år en fylld saffransbulle istället. 
Jag hade i lite vaniljpulver och massor av riven mandelmassa och så otroligt gott det blev. Det blir kanske en omgång till innan jul. 
Dottern ville ju naturligtvis ha utan fyllning, så det blev några släta bullar oxå
Jag har blötlagt saffranet i 2 msk sprit och 1 msk socker och låtit det dra ett par dagar, men det är inget du måste göra





200 g smör, rumsvarmt
5 dl mjölk
1 tsk salt
50 g jäst
1 dl socker
1 g  saffran, 2 pkt
ca 12 dl vetemjöl

Fyllning
smör, rumsvarmt
vaniljpulver
mandelmassa, riven

Pensling
1 ägg eller sockerlag

Fördeg
Lös jästen i mjölken
Rör i saffran och hälften av mjölet och kör i maskin ett ar minuter så det blir en lös deg
Täck med plastfolie och låt stå i kylen över natten
Deg 
Rör i resten av ingredienserna och arbeta degen smidig
Låt jäsa under bakduk i ca 30-40 min
Dela degen på 3 och kavla ut en del i taget till en rektangel
Bred på smör, strö på vaniljpulver och hyvla över mycket mandelmassa
Rulla ihop från långsidan och skär längderna i bitar, lägg i bullformar
Låt jäsa 30 min under bakduk
Sätt ugnen på 250 grader
Pensla bullarna med uppvispat ägg eller med sockerlag när de är färdiggräddade 
Grädda i ca 7 min
Låt svalna på galler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar