tisdag 22 december 2015

CITRON &INGEFÄRSFUDGE

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här receptet, Det blir en härligt frisk smak, men den stelnar inte så som jag vill att en fudge ska göra. Jag har inte tillräckligt med tålamod när det fastnar i kniven. Den blir oxå svår att lägga upp snyggt




125 g marshmallows
1 dl strösocker
1 dl grädde
50 gram smör
finrivet skal från 1 citron
1 msk nyriven färsk ingefära
200 g vit choklad

Om du har stora marshmallows, klipp dem i lite mindre bitar. Finhacka den vita chokladen 
Klä en form på ca 15x15 cm med bakplåtspapper (jag använder en brödform)
Lägg allt utom den vita chokladen i en tjockbottnad kastrull och låt koka upp, sjud under omrörning tills marshmallowsen har smält helt.
Ta av kastrullen från plattan, tillsätt den vita chokladen och rör tills den smält helt.
Häll fudgen i formen, låt svalna lite och ställ den sedan i kylen för att låta den stelna helt, gärna över natten. Här kan du göra två val! Antingen silar du bort ingefäran och citronskalen, då får du en mild smak av ingefära, eller så låter du den vara kvar, valet är ditt!
Skär upp fudgen  
Håller sig ca 2 veckor i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar