onsdag 17 december 2014

JORDNÖTSFUDGE

Jag blev så förtjust i jordnötskolan att jag gjorde en jordnötsfudge oxå. Det är en fantastisk jordnötssmak på den, men jag hade glömt att jag inte gillar gammeldags fudge. Jag föredrar fudgen som är gjord på kondenserad mjölk. Den blir mycket krämigare, inte så torr och sockrig



5 dl socker
1,75 dl grädde
2 msk ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl jordnötssmör

Klä en brödform med bakplåtspapper
Blanda socker, grädde, sirap och en nypa salt i en tjockbottnad kastrull
Kok på låg värme tills sockret har löst sig. Rör då och då
Höj värmen och kok till ca 115 grader
Ta av kastrullen från värmen och rör i vaniljsocker och jordnötssmör
Vispa med elvisp tills det börjar tjockna
Häll upp i formen och låt stelna. Skär i bitar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar