fredag 12 december 2014

CHOKLADDOPPAD APELSINKOLA

I veckan gjorde jag apelsinkola som fick åka med till jobb som är bästa stället att test nya godsaker. På jobb blev kolan uppskattad, själv tyckte jag den var sådär
Tyvärr så misslyckades jag totalt med att temperera chokladen





80 g smör
1,5 dl grädde
1 apelsin, skal och 1,5 dl saft
2 stjärnanis
0,5 tsk havssalt
170 g glykos
250 g socker

Smält ihop smör, grädde, apelsinskal, -saft, stjärnanis och salt på svag värme i en liten kastrull
Koka samtidigt upp glykos och socker på hög värme i en tjockbottnad kastrull till ca 170 grader; färgen ska då vara svagt bärnstensfärgad

Ta av kastrullen med det karamelliserade sockret från spisen och blanda försiktigt ner smör och gräddblandningen.
Ställ tillbaka kastrullen på plattan, sänk värmen och låt koka upp igen.
Rör om då och då så att det inte bränns vid i botten och ta av när kolan nått ca 124 grader.
Har du ingen termometer, gör kulprovet (häll lite av kolasmeten i ett glas med kallt vatten) Går kolan att forma till en kula är den färdig.

Häll upp kolan i en pappersklädd form. Låt svalna 4-5 timmar i rumstemperatur och skär sedan i bitar

Jag har chokladdoppat min

Receptet kommer från Pärlans konfektyr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar