onsdag 13 november 2013

PEPPARKAKSDRÖMMAR

Nu börjar det så smått bli dags att börja med julbaket, bara sånt som går att stoppa i frysen än så länge. 
Häromdagen hittade jag ett recept på pepparkakskryddor som jag genast gjorde, sen var jag ju tvungen att baka nått med dem. 
Ingen fantasi och dåligt med tid gjorde att det blev drömmar. 

De blev så ljuvligt goda







100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl
1-1,5 msk pepparkakskrydda (hemmagjord) 


Rör smör, socker,pepparkakskryddor och vaniljsocker smidigt
Tillsätt oljan lite i taget
Blanda hjortronsaltet med lite av mjölet och rör ner i smeten
Arbeta in resten av mjölet
Rulla till bollar och lägg på en bakpappersklädd plåt
Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 20 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar