söndag 17 november 2013

LITE BISKVIER

Jag blev sugen på att göra lite biskvier och tänkte att så här års måste de göras lite juliga. Det blev en chokladsmörkräm med pepparkakskryddor i. Inte som originalet men definitivt mycket goda. 
Trots att de var goda tror jag inte att det är något jag kommer sätta fram till jul, möjligtvis som adventsfika


Jag råkade smälta lite mycket choklad, så jag rotade fram de hallon/lakritsbiskvier som fanns i frysen och doppade dem med. Och de är löjligt goda






botten
  
100 g mandelmjöl
1.5 dl socker
1-2 st äggvitor


Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mandelmjöl med socker.

Vispa vitorna lätt och vänd ner dem i mandelblandningen.

Spritsa smeten till små runda kakor. 

Grädda dem mitt i ugnen i ca 8 min.

Ta ut och lossa kakorna medan de är varma. Låt dem kallna.


pepparkaka

100 g rumsvarmt smör
0,75 dl florsocker
3 tsk pepparkakskrydda (hemmagjord)
100 g ljus choklad

Smält chokladen och låt svalna
Vispa smör, florsocker och pepparkakskrydda krämigt
Vispa i chokladen

hallon/lakrits

lakrits
150 g rumsvarmt smör
12-15 turkiskpeppar (krossade till mjöl)
1 dl florsocker
svart färg

Blanda allt och vispa till en slät kräm
Ställ i kylen en stund

hallon
200 g rumsvarmt smör
1-2 dl florsocker (hur söt du vill ha den)
1,5 dl hallon

Vispa smör och socker fluffigt
Tillsätt hallon lite i taget och fortsätt vispa
Skär sig krämen, fortsätt vispa

Ta en botten och spritsa lite lakritskräm i mitten
Spritsa sen på hallonkrämen och bred ut den över lakritsen så det blir en snygg form
Ställ biskvierna i frysen en stund och doppa dem sen i choklad

Hallon/lakrits receptet kommer från Ina Drakfors från hela Sverige bakar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar