onsdag 6 november 2013

NUTTER-BUTTER COOKIES

Jag gillar jordnötter och jordnötssmör, så när jag hittar recept på jordnötskakor vill jag bara prova. Jag tyckte att dessa var något söta till och med för en kaka men de var sega o härliga och de hade bra smak av jordnöt 
Mannen fick ta med dem till jobb och testa dem på sina arbetskamrater. Nu är han lite dålig på det här med feedback, men när jag frågade hade de sagt att de var väl goda







  • 220 g vetemjöl
  • 3/4 tsk salt
  • 3/4 tsk bikarbonat
  • 170 g Jordsnötssmör Chunky
  • 250 g farinsocker
  • 3 matskedar mjölk
  • 1 matsked Vaniljextrakt
  • 1 st ägg
  • 115 g smör 
  1. Sikta ihop mjöl, salt och bikarbonat. Ställ vid sidan av.
  2. Vispa ihop jordnötssmör, rumstempererat smör, farin socker, mjölk och vaniljextrakt. 
  3. Tillsätt ägget och fortsätt att vispa.
  4. Tillsätt mjölblandningen i små satser.  Och vispa ihop till en semi-kladdig deg.
  5. Rulla små bollar, ca en 10 kronas storlek. Rulla bollarna i vanligt socker och lägg på en bakpappersklädd plåt. Lämna ca 5 cm mellan bollar, ca 20 bollar på varje plåt. 
  6. Doppa en gaffel i sockret och tryck försiktigt ner bollarna i ett rutigt mönster.
  7. Grädda i 190 grader, i mitten i ca 7 min. Låt svalna 2 minuter på plåt. Lägg kakorna på ett galler och låt svalna. 
  8. Förvara i lufttät burk eller lägg i frysen och ta fram några minuter innan du behöver dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar