fredag 8 november 2013

MOROTSBRÖD PÅ SURDEG

För ett tag sen gjorde jag ett bröd med morot och ingefära, och de smakerna har verkligen fastnat, så nu har jag svårt att bestämma om jag ska göra det eller ett surdegsböd som ju är så gott.

Alltså gjorde jag en kombination.
Ett gammalt beprövat surdegsrecept blev grunden, sen slängde jag i lite dinkel och rågmjöl, och naturligtvis morötter och ingefära. Blev hur gott som helst








400 g vetemjöl (gärna special)
1 dl dinkel
1 dl grovt rågmjöl
250 g vatten
250 g nymatad surdeg
10-15 g salt
15 g ingefära
5m g riven morot

Blanda mjöl och vatten och låt stå ca 30 min
Blanda i surdeg,morot, ingefära och salt och knåda ca 5 min
Låt vila 5 min och knåda sen 5 min till
Lägg degen i en oljad låda med lock
Efter 30 min sträck ut degen och vik ihop från alla 4 håll
Gör detta 2 gånger till med 30 min i mellan
Låt jäsa ca 1,5 timmar till i rumstemperatur eller i kylen över natten
Sätt ugnen på 250 grader och låt plåten stå i från början
Grädda i ca 20 min, sänk sen värmen till 200 grader och grädda ytterligare 20 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar