söndag 3 november 2013

FRALLOR

Jag har letat efter det perfekta frallereceptet ett tag nu och nu är jag nästan där. De här var superlätta att göra och kanongoda.Jag gjorde några med vallmofrö och några med ost. Har fortfarande inte bestämt mig för vilka som var godast. 
Näst gång jag gör dem ska jag ha en lite starkare ost på (hade bara vanlig herrgård hemma) då blir de nog ännu godare






Ingredienser
125 g smör
3 dl mjölk
3 dl vatten
50 g jäst
3 msk socker
1/2 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
vetemjöl

Pensling:
Ägg
Vallmofrön/sesamfrön/ost

Smält smöret och rör ner mjölk och vatten.
Låt bli fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och rör ner vätskan.
Rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt, bakpulver och så mycket mjöl att degen blir lagom fast.
Baka ut till 30-35 bullar.
Låt jäsa på plåt under bakduk i 30-40 min.
Vispa upp ägget och pensla med det och strö på vallmo- eller sesamfrön.
Grädda i 250 grader ca 8 min. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar