torsdag 14 november 2013

OREOGLASS

Idag har jag och min lilla sjukling gjort oreoglass. Det har tjatats ganska länge om att jag ska göra sån glass för det är ju hennes favoritglass (just nu). 
Av olika anledningar så har det inte blivit av, men idag hände det och hujeda mig så god den var. Den kommer absolut att göras fler gånger. Jag vispade ihop allt medans dottern bankade på oreokexen

Jag har använt ett väldigt lätt recept, du behöver bara 2 skålar, visp och frysen




2 ägg
0,75 dl florsocker
2 dl grädde
1 paket oreokex

Krossa oreokexen (lättast att lägga dem i en plastpåse och banka med en kavel)
Vispa ägg och florsocker pösigt
Vispa grädden lätt, bara så att det precis börjar bli ränder i den
Vänd ihop äggvispet och grädden
Vänd till sist i oreokrosset
Kör allt i glassmaskinen eller ställ in i frysen nån timme, rör med jämna mellanrum (ca 30 min) med en gaffel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar