lördag 9 maj 2015

MOUSSETÅRTA

Det vanligaste sättet att göra en moussetårta brukar vara att man lägger de olika mousserna ovanpå varandra. 
Jag tyckte det här var ett lite roligare sätt att göra moussetårtan, att gömma den ena inuti den andra. 
Den ser inte riktigt ut som jag hade föreställt mig i huvudet, men jag är ändå nöjd, och den var fantastiskt god









Botten
25 g smör
0,5 dl mjölk
50 g choklad
1 ägg
1 dl socker
1,25 dl mjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Smält smör och choklad i mjölken
Vispa ägg och socker pösigt och blanda ihop det med chokladblandningen
Sikta i mjöl, kakao och bakpulver och blanda ihop till en jämn smet
Häll smeten i en 20 cm springform
Grädda i 175 grader i nedre delen i 20-25 min

After 8 mousse
1,5 dl grädde
25 g mörk choklad, hackad
25 g ljus choklad, hackad
10 after 8 plattor, delad i bitar

Kok 0,5 dl grädde och häll den över all choklad, rör till en jämn smet och låt svalna
Vispa resten av grädden och vänd försiktigt ihop den med chokladblandningen
Låt moussen stelna lite och forma den sen jämt på mitten av botten
Ställ i kylen tills den stelnat helt, ca 2 timmar

Päronmousse
2 dl kiviks päronkräm
2,5 msk marsanpulver
2 dl grädde
päronessens efter smak
ev grön färg

Vispa grädden
Blanda marsanpulver, päronkräm och essens
Vänd försiktigt ihop allt
Ha i ev färg och mer päronessens
Bred ut päronmoussen runt och över chokladmoussen
Ställ in mousstårtan i kylen några timmar eller över natten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar