söndag 24 maj 2015

FÄRGADE MARÄNGER

Jag och min dotter såg en filmsnutt på när någon gjorde maränger på detta sätt. De blev förstås väldigt mycket finare, men vi blev ganska nöjda, speciellt dottern. Vi tyckte nästan att de blev häftigare underifrån







3 äggvitor
2 tsk citronsaft
1 dl socker
2 dl florsocker
1 mk vaniljsocker

Vispa äggvitor och citronsaft till ett vitt skum på medelhastighet
Tillsätt lite socker i taget och fortsätt vispa tills äggvitorna är vita och pösiga, sen ökar du hastigheten och vispar några minuter till
Sikta i florsocker och vaniljsocker och vänd ner det i marängsmeten
Dela upp smeten i 3 skålar och färga i önskade färger
Lägg varje färg i en spritspåse, lägg sen alla 3 påsar i en ny påse med tyll
Spritsa ut minimaränger i en cirkel och fyll sen cirkeln med fler minimaränger
Grädda i 130 grader varmluft (150 grader i vanlig) 4 min. Sänk värmen till 90 grader (100 grader i vanlig) och grädda i ytterligare 45 min
Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar och torka i 20-30 min



Använder du varmluft kan du grädda flera plåtar samtidigt.

Genom att torka marängerna helt möglar de inte och hållbarheten förlängs avsevärt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar