fredag 15 maj 2015

BISKVIER

För ett tag sen gjorde jag en massa olika biskvier och tog med till jobb. Jag hade gjort: 
polkagris
daim
choklad
amaretto
passion
De med daim och polkagris fick mest beröm och de var mina favoriter med. Så, så jättegoda
Jag brukar göra mina biskvier betydligt mindre än de som säljs i affärerna så kan man äta 2 istället







Botten
200 g mandelmassa
40 g äggvita (en väger ca 30 g)
0,5 dl socker

Riv mandelmassan och blanda den med socker och äggvita
När du har en jämn smet, stoppa den i en spritspåse och spritsa ut rundlar på pappersklädd plåt. Dessa är gjorda stora ungefär som en 5-krona


Smörkräm
450 g smör, rumsvarmt
10 g vaniljsocker (1 msk)
150 g äggvita (4-5 st)
220 g socker (2,5 dl)
1 nypa salt

Lägg allt utom smör i en skål
Sätt skålen över ett vattenbad och värm på tills alla sockerkristaller löst upp sig. Rör då och då
Ta bort skålen från värmen och vispa marängen med elvisp eller matberedare
Vispa tills marängen är styv och har svalnat
Visa sedan i smöret lite i taget

Ha i ev smaksättning, tex; 
krossade polkagrisar
smält avsvalnad choklad
någon god likör 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar