fredag 28 februari 2014

FAVORIT I REPRIS

Jag tror kardemummaskorpor är det godaste som finns, helt livsfarligt att baka om man inte ska bjuda på dem eller få gäster som hjälper till att äta dem. Min dotter har oxå fått smak för dem nu och jag vet inte om jag ska säga som tur är, eller attans oxå

De är knapriga och smakar massor av kardemumma

Denna gången provade jag att göra en längd och skära snittar.





4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
2 tsk nymald kardemumma
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
100 g rumsvarmt smör
3/4 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175gr
Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Skär smöret i bitar och knip ihop det till en smulig blandning
Blanda i grädden och knåda ihop till en deg
Forma degen till små kulor ca 2 cm i diameter. 

Lägg dem glest på bakplåtspappersklädda plåtar och grädda mitt i ugnen ca 25 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar