fredag 21 februari 2014

SHORTBREADS

Jag satt och tittade på slutet av semifinalen i hockey samtidigt som jag försökte skriva in receptet. Det gick inget vidare, tror aldrig jag har skrivit så mycket fel :)
Jag har gjort dessa till en kollega som jag har bakat en del till tidigare. De är gjorda på mjölkfritt smör och blev helt ok. 
Jag har aldrig ätit shortbreads förr och har inget att jämföra med, men hon blev helt salig så de var nog mer än ok






450 g rumsvarmt smör
2 dl socker
8,5 dl mjöl
1,5 dl maizena
3/4 tsk salt

Rör ihop socker och smör
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smörblandningen
Fördela degen i en pappersklädd form, ca 20x30 cm. Platta ut degen med mjölade fingrar (eller kavla) till 1,5-2 cm tjocklek
Ställ kallt 1 timme
Skär degen i rektanglar, ca 2,5x6,5 cm. Pricka kakorna med en gaffel
Grädda kakorna i 150 grader ca 60 min
Kakorna ska vara ganska ljusa. Skär sedan kakorna i skårorna igen
Låt svalna helt innan servering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar