lördag 22 februari 2014

PASSIONFRUKTSBISKVIER

En biskvi är en fantastisk liten kaka som går att variera efter smak. I de här har jag använt en vit chokladsmörkräm som jag smaksatt med passionsfrukt.De blev inte så söta utan lite härligt syrliga.

Jag har använt den här smörkrämen förut med andra smaker, bla päron och rabarber



botten
   
100 g mandelmjöl 
1.5 dl socker 
1-2 st äggvitor

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mandelmjöl med socker.
Vispa vitorna lätt och vänd ner dem i mandelblandningen.
Spritsa smeten till små runda kakor. 
Grädda dem mitt i ugnen i ca 8 min.
Ta ut och lossa kakorna medan de är varma. Låt dem kallna.

passionskräm

100 g philadelphiaost
100 g smör
100 g vit choklad
saft av passionsfrukt efter smak

Ta fram ost och smör och låt det bli rumsvarmt
Smält chokladen och låt svalna
Vispa ost och smör krämigt
Häll i den avsvalnade chokladen under vispning
Rör i passionssaften

Bred krämen på mandelbottnarna och ställ i frysen ca 30 min
Smält ca 200 g choklad. Tycker du den är för tjock går det bra att ha i lite olja, ca 1 msk
Doppa biskvierna i chokladen och låt dem stelna i kyl




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar