torsdag 20 februari 2014

JORDGUBB OCH CHAMPAGNE PRALIN

De här små godbitarna gjorde jag till alla hjärtans dag. 
Vi dricker inte champagne här hemma och de är svårt att få tag i goda färska jordgubbar så här års, men när man blandar med choklad så blev champagnen plötsligt god och de frusna jordgubbarna fick en söt smak
Jag har provat en snabbmetod för att temperera chokladen. Jag vet inte riktigt vad jag tycker, det blev fin glans men nästan alla sprack vid locket. Jag ska prova en gång till och blir det bra ska jag förklara hur man gör 





3 dl champange
0,5 dl grädde
10 g honung
130 g vit choklad

Kok ner champagnen så det återstår 0,5 dl
Blanda i honung och grädde och ge det ett snabbt uppkok
Häll över chokladen och rör jämt


50 g jordgubbspure
50 g grädde
10 g honung
130 g vit choklad

Blanda pure, grädde och honung och ge det ett snabbt uppkok
Häll över chokladen och rör jämt

Fyll skalen till hälften med champagnen och fyll på med jordgubb



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar