torsdag 30 januari 2014

FRUKOSTBULLAR

De perfekta frukostbullarna. Bara att knåda ihop några minuter och in i ugnen, ingen jästid alls. 
De är dessutom jättegoda

Första bilden har jag följt receptet, de andra bilderna är med bara vetemjöl








50 g jäst
4 dl fingervarmt vatten
0,5 dl olja
1 msk ljus sirap
1 tsk salt
7 dl vetemjöl special
3 dl grahamsmjöl

Rör ut jästen i en dl vatten
Ha i resten av vattnet och de övriga ingredienserna
Arbeta degen ca 8 min i maskin
Mjöla bakbordet och stjälp upp degen, den ska vara lite kladdig
Forma till ca 12 bullar och doppa dem i grahamsmjöl och lägg dem på pappersklädd plåt
Ställ plåten i den KALLA ugnen
Sätt ugnen på 200 grader och grädda ca 25 min

Andra gången jag gjorde dem så glömde jag att knåda länge i maskin, jag rörde bara ihop allt. 
De blev precis lika bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar