söndag 26 januari 2014

POLKAPRALIN

Polkagris och choklad är en supergod kombination. Det tycker både jag och en kompis, så jag gjorde några till henne för ett tag sen.
Om jag inte ska gjuta skal så tycker jag det är enklast att hälla ut chokladen i en ram och sen skära i fyrkanter, för att sen doppa. 

Det blir inte lika kladdigt på det här viset som det blir när man rullar små kulor 
Det tar lite längre tid så här, men det tycker jag det är värt eftersom man kan dekorera den färdiga pralinen på fler sätt än en rullad





200 g ljus choklad
1 dl grädde knappt
10 g honung
25 g osaltat smör, rumsvarmt
Krossade polkagrisar

Ge grädde och honung ett snabbt uppkok
Häll det över den hackade chokladen och rör till en jämn smet
Rör i smöret
Rör i krossade polkagrisar, ca 1 dl tror jag att jag hade, men det får man smaka av
Häll ut i form och låt stelna ca 1 dygn i rumstemperatur
Smält lite mörk choklad och pensla plattan
Vänd upp och ner så den penslade ytan är neråt och skär i lagom bitar
Doppa i tempererad choklad och dekorera ev med lite krossade polkagrisar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar