tisdag 14 januari 2014

PEPPARKAKS OCH CHOKLADGROTTOR

Den här lilla kakan har vi gjort förr här hemma. 
Första gången den gjordes var det min 6-åriga dotter som bakade. Det är alltså en väldigt enkel kaka att baka. 

Jag gjorde ju pepparkakskrydda innan jul och eftersom jag har kvar en del så tänkte jag att det nog kunde vara gott i det här receptet. Och om det blev. Min mamma tyckte det var en av de godaste kakor hon ätit  






3/4 dl socker
3/4 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl marsanpulver
125 g rumsvarmtsmör
1-2 msk pepparkakskrydda

Fyllning

Ca 75 g smält mörk choklad

Blanda allt i en bunke och knåda snabbt ihop det
Forma ca 30 kulor och lägg dem på en klädd plåt
Gör en fördjupning mitt i kakan som ska fyllas med choklad 
Grädda i 200 grader 10-12 min
Fyll fördjupningarna med smält choklad 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar