fredag 10 januari 2014

KANEL OCH KARDEMUMMAPANNACOTTA PAJ

Vi har startat en tradition på jobb att ha ett litet knytkalas på lillejul. Jag anmälde mig naturligtvis till att ta med desserten. Det blev 2 kanel och kardemummapannacotta pajer. 

Efter allt godisbak hade jag mycket oren choklad över, så jag passade på att göra modelleringschoklad och använde det till dekorationerna



Lite skimmerspray på rosorna och så var jag tvungen att prova mitt nya guldspray 




Botten:
75 g smält smör
30 pepparkakor

Fyllning:
3 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl strösocker
200 g philadelphiaost
Hel stjärnanis
Kanelstång
Kardemummakärnor grovt stötta

Krossa pepparkakorna och smält smöret, blanda ihop och tryck ut i en rund form med avtagbara kanter. Ställ in i kylen för att stelna.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Sjud grädde, socker, stjärnanis, kanelstång och kardemummakärnor ca 15 minuter (mer om man vill ha mer kryddsmak).
Sila bort kryddorna, krama ur gelatinbladen och blanda i dem i den varma grädden. 
Ställ bort kastrullen från den varma plattan och låt svalna lite.
Rör ner philadelphiaosten i grädden och vispa till en slät kräm.
Häll över pepparkaksbotten och låt stå i kylen minst 3 timmar innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar