tisdag 26 juli 2016

KOKOSBULLAR

Kokos i matbröd. Det har jag aldrig provat innan, alltså måste det provas. Jag är lite kluven till vad jag tycker om det. De är väldigt luftiga och saftiga, även efter att de varit frysta, men jag tycker nog att de är lite söta och då halvera jag ändå sockermängden. Kanske kokosmjölken som gör dem söta?
Det är i alla fall en bra bulle att ha med som fika till barnen för de behöver varken smör eller pålägg





25 g jäst
394 g kokosmjölk (1 burk, 400 ml)
0,5 dl socker ( jag hade hälften)
1 tsk salt
0,5 dl kokosflingor
50 g smör, rumsvarmt
ca 11 dl mjöl (jag hade 9,5 dl)

Pensling
1 ägg
1 msk vatten
salt

Smula jästen i en bunke och lös upp den med kokosmjölken
Tillsätt socker, salt, kokos och mjölet
Arbeta degen ett par minuter och tillsätt sedan smöret. Fortsätt arbeta degen tills dn är smidig och släpper bunkens kanter
Lägg degen i en oljad bunke och täck den med plastfolie
Låt jäsa till dubbel storlek, ca 60 min
Ta upp degen på lätt oljat bakbord och dela upp den i 20, ca 60 g/st
Forma bitarna till bollar och lägg dem på en pappersklädd plåt med 1 cm mellanrum, så jäser de ihop
Täck plåten med bakduk och låt jäsa i 45 min

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ihop ägg, vatten och salt och pensla bullarna
Grädda i ca 30 min
Låt bullarna svalna en stund på plåten och sen helt på galler under bakduk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar