onsdag 6 juli 2016

JORDGUBBSCHEESECAKE UTAN UGN

Jag är inte så förtjust i frysta cheesecakes men däremot bakade älskar jag. 
För ett tag sen fick jag för mig att det tar alldeles för lång tid att göra en bakad cheesecake (det gör det inte) och började fundera på hur man kan få en obakad att smaka lika gott som en bakad. 
Den blev inte riktigt lika krämig, men nästan och fantastiskt god





200 g kex (jag hade oreo och ballerina)
75 g smör

Smält smöret
Mixa kexen till fina smulor
Blanda ihop smulor och smör och tryck ut i en form (24 cm)
Ställ formen i kylen

400 g jordgubbar
1 dl socker
2 dl grädde
2 dl kesella
400 g philadelphiaost
6 gelatinblad
100 g vit choklad

Kok jordgubbar och socker några minuter
Mixa det till en pure´
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 5 minuter
Krama ur gelatinet och rör ner det i den varma jordgubbspuren
Låt det svalna
Smält chokladen och låt den svalna

Vispa grädden
Vispa philadelphiaost och kesella
Rör ner chokladen i ostblandningen
Blanda grädde och jordgubbspure´ och rör ner det i ostblandningen
Häll smeten över botten och låt stå i kylen över natten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar