söndag 29 november 2015

GRÖTBULLAR

"Det var de godast bullar du någonsin gjort mamma" var min dotters omdöme, och då hade hon förs rynkat på näsan åt dem eftersom det är "gröt" i dem. Jag kan bara hålla med henne. Tror att dessa alltid kommer finnas i min frys 





Gröt
2 dl havregryn
3,5 dl vatten
50 g smör, rumsvarmt

Deg
25 g jäst
2 dl mjölk, fingervarm
1,5 tsk salt
2 msk ljus sirap
ca 8 dl mjöl

Havregryn att garnera med

Kok ihop havregryn och vatten till en gröt.
Lägg i smöret och låt det smälta ihop med gröten. Låt den svalna

Smula ner jästen  i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills den lösts upp
Ha i gröt, salt, sirap och mjölet lite i taget
Blanda ihop till en deg och kåda några minuter
Låt degen jäsa under bakduk ca 45 min
Dela degen i 16-20 bitar och forma dem till runda bollar
Lägg dem på pappersklädd plåt och låt jäsa under bakduk ca 30 min
Sätt ugnen på 230 grader

Pensla bullarna med lite vatten och strö ev över lite havregryn
Grädda i 12-14 min
Låt dem svalna på galler under bakduk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar