torsdag 5 november 2015

ÄPPLEBRÖD

Det här brödet kommer från Hela Sverige Bakar. Jag var skeptisk till att ha äpple i ett bröd, men det såg så gott ut och det var det oxå. 
Brödet fick följa med till jobb och där försvann det i ett nafs






1 äpple (100-120 g)
15 g smör
2 msk lönnsirap
30 g jäst
3 dl äpplejuice med fruktkött
1 dl rågmjöl (55 g)
7 dl vetemjöl (420 g)
10 g salt

Sätt ugnen på 250 grader
Tärna äpplet med skalet på och fräs det tillsammans med smör och lönnsirap i en stekpanna
Häll över saften i en skål och blanda med juicen. Då borde degspadet vara 37 grader, annars vänta (Jag fick värma mitt degspad lite)
Smula ner jästen och rör ut den i degspadet
Tillsätt mjölet lite åt gången. Kör maskinen på medelhastighet
Efter 5 min tillsätter du saltet och ökar hastigheten lite
Arbeta degen i 15-20 min tills den är elastisk
Blanda i äpplebitarna och låt degen jäsa till dubbel storlek (30-40 min)
Häll ut degen på mjölat bord och arbeta den tills den känns spänstig och smidig. Forma till en limpa och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek (30-40 min)
Snitta brödet för att det inte ska spricka
Grädda brödet i 250 grader i 10 min och sänk sen ugnen till 190 grader och grädda ytterligare 25 min eller tills brödet har en innertemperatur på 97 grader
Låt svalna helt på galler


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar