söndag 1 november 2015

MOUSSEBAKELSER

Min födelsedagstårta i år. För att göra det lite festligare, och för att jag aldrig gjort det innan, skar jag upp den som bakelser. 
Resterna följde med till jobb och där har jag fått många frågor om det inte är svårt och tar väldigt lång tid att göra en sådan här tårta. 
Det är en enkel browniebotten, sen kan man ju välja 2 lättare mousser att göra, typ jordgubbsmoussen jag använt här.








Browniebotten
180 g mörk choklad
150 g smör
3,75 dl socker
3 ägg
2 msk vaniljsocker
1 krm salt, rågat
2,25 dl mjöl

Sätt ugnen på 175 grader
Smält chokladen tillsammans med smöret
Tillsätt socker och rör till en jämn smet
Tillsätt äggen ett i taget, rör ordentligt mellan varje
Ha i vaniljsocker och salt
Rör till sist i mjölet
Smörj en form med löstagbar kant
Häll i smeten och grädda i 25-30 min


Färskostmousse
400 g philadelphiaost
4 ägg
4 dl grädde
3 dl socker
1 vaniljstång
1 tsk vaniljpulver (eller 1 stång till)
6 gelantinblad

Separera äggen och vispa vitorna till ett fast skum
Vispa grädden ganska hårt
Blanda gulor med socker och vanilj
Lägg gelantinet i blöt i kallt vatten i minst 5 min. Smält det sedan försiktigt i micron
Blanda det smälta gelantinet med lite av färskostblandningen först och sen med resten
Vänd först försiktigt ner grädden i färskostblandningen och sedan äggvitorna
Häll smeten över browniebotten och ställ i kylen minst 2 timmar


Jordgubbsmousse
300 g jordgubbspure
1 tsk vaniljpulver
1 dl socker
3 dl grädde
3 gelntinblad

Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten i 5 min
Kok upp jordgubbspure, socker och vanilj
Smält gelantinet i den varma puren och låt den svalna
Vispa grädden löst
När puren är helt sval, blanda den med grädden
Häll smeten över färskostmoussen och ställ in i kylen minst 2 timmar


Jordgubbsspegel
250 g jordgubbspure
1 dl vatten 
1 lime, saften
1 msk socker
3 gelantinblad

Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten i 5 min
Kok upp de andra ingredienserna
Smält ner gelantinet i den varma blandningen och låt den svalna
Häll över jordgubbsmoussen, lite mer än så att det bara täcker. Det kommer att bli över
In i kylen en sista gång i minst 2 timmar. Låt stå i kylen tills tårtan ska serveras



Om man sen vill kan man svärandes försöka skära upp tårtan och servera den som bakelser


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar