torsdag 26 mars 2015

BRYSSELKEX

Det bjöds på köpta brysselkex på jobb härförleden och jag fick frågan om jag aldrig gjorde sådana. Nu hade jag ju inte gjort det så när jag hade en ledig dag näsa gång letade jag upp ett recept och gjorde brysselkex, med rött socker







200 g smör, rumsvarmt
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
4,5 dl mjöl

Färgat socker

Vispa smör, vanilj och socker poröst
Tillsätt mjölet och vispa på låg hastighet till en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken
Rulla degen till en ca 4 cm tjock rulle och rulla den i det färgade sockret
Lägg rullen i kylen 1-2 timmar
Skär rullen i tunna skivor  ca 0,5 cm och lägg på pappersklädd plåt
Grädda kakorna i 175 grader 8-10 min
Skär du tjockare skivor (vilket jag gjorde) tar det längre tid i ugnen


För att färga socker: Lägg strösocker i en påse och ha i lite färg, gnugga in färgen ordentligt i sockret. Ha ev i mer färg om du vill ha starkare färg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar