onsdag 11 juni 2014

SURDEGSBRÖD

Det här brödet har jag gjort några gånger tidigare, men denna gång ändrade jag lite i hur jag gick till väga och hade i lite jäst. Jag nöp av en hörna av jästen ca. 5 g och löste i 50 g vatten. 
Sen blandade jag resterande vatten med allt mjöl (jag använde manitoba cream) och surdeg. 
När det var blandat hällde jag i vatten och jäst och körde maskinen ca 10 min, i med saltet och ett par minuter till i maskinen. 
Sen följde jag receptet och lät det jäsa i kylen över natten så vi fick nybakat bröd på morgonen








400 g vetemjöl (gärna special)
250 g vatten
250 g nymatad surdeg
10-15 g salt

Blanda mjöl och vatten och låt stå ca 30 min
Blanda i surdeg och salt och knåda ca 5 min
Låt vila 5 min och knåda sen 5 min till
Lägg degen i en oljad låda med lock
Efter 30 min sträck ut degen och vik ihop från alla 4 håll
Gör detta 2 gånger till med 30 min i mellan
Låt jäsa ca 1,5 timmar till i rumstemperatur eller i kylen över natten
Sätt ugnen på 250 grader och låt plåten stå i från början
Grädda i ca 20 min, sänk sen värmen till 200 grader och grädda ytterligare 20 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar