fredag 30 maj 2014

BAILEYSBISKVIER

Till dessa biskvier gjorde jag en chokladsmörkräm som jag smaksatte med baileys. 
Jag tyckte chokladen tog över smaken lite för mycket så nästa gång blir det en marängsmörkräm istället. 
Trots det så var de mycket goda




BOTTEN

100 g mandelmjöl 
1.5 dl socker 
1-2 st äggvitor

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mandelmjöl med socker.
Vispa vitorna lätt och vänd ner dem i mandelblandningen.
Spritsa smeten till små runda kakor. 
Grädda dem mitt i ugnen i ca 8 min.
Ta ut och lossa kakorna medan de är varma. Låt dem kallna.


CHOKLADSMÖRKRÄM


500 g rumsvarmt smör (gärna osaltat)
400 g florsocker
500 g choklad (vit, ljus eller mörk)
2 äggulor
Baileys efter smak

Vispa smöret fluffigt 10-30 minuter, sikta i florsocker och fortsätt vispa minst 10 minuter. 
Smält under tiden chokladen och låt den svalna en stund. 
Häll sakta i chokladen under tiden som du vispar, när all choklad är i och du har en jämn fin smörkräm rör du i äggulorna och sen är den färdig
Ha i baileys
Jag gjorde en halv sats och hade i 2-3 msk baileys

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar