söndag 22 juni 2014

SEGA MARÄNGER

Med jämna mellanrum får jag beställning på maränger av min dotter. Vi brukar dela smeten så vi får hälften var, och sen spritsar vi på varsin plåt. 
Hon gjorde roliga (tyvärr inga foto) och jag provade göra randiga och blev ganska nöjd. Det var roligt att göra så jag kommer absolut prova igen









  • 3 st äggvitor
  • 2 dl socker
  • 1 krm ättika

  • Vispa äggvitorna tills ett fast skum uppstår, ca 2 min.
  • Tillsätt ättikan och vispa ca 1 minut till.
  • Tillsätt strösockret, lite i taget, under kraftigt vispande tills allt socker är blandat med äggvitorna. Fortsätt vispa tills du har ett blankt fast skum och du kan vända bunken upp-och-ned utan att marängsmeten rinner ut.
  • Fyll en sprits med smeten och spritsa ut maränger i valfri storlek på pappersklädda plåtar (det går åt 2 plåtar). Man kan också klicka ut smeten med tesked, men då blir de såklart inte lika fina. 
  • Grädda i 100° varmluft (125° vanlig ugnsvärme, men varmluft är att föredra eftersom man då kan grädda båda plåtarna samtidigt) i ca 50 min-1 timme beroende på storlek. 
  • Plocka ut en maräng och smaka på innan du tar ut resten, det är så trist om de är blöta i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar