måndag 16 juni 2014

SNABBA FRUKOSTLIMPOR

Ett perfekt bröd om du vill ha nybakat till frukost då det inte behöver jäsa. In med det i kall ugn så är det färdigt på en knapp timme.
Det är mitt första försök till en flätad limpa. Den blev väl ok men jag tror inte det var den bästa degen att försöka med
  
Jag tycker inte om för söta bröd så jag halverade sirapsmängden. Jag tyckte det var gott men dottern gav det bara ok








50 g jäst
6 dl ljummet vatten
1 dl mörk sirap
3 msk rapsolja
2 tsk salt
8 dl vetemjöl
8 dl rågsikt

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet
Rör i sirap, olja och salt
Blanda i mjölet och knåda till en smidig deg
Dela degen i 2 delar och forma dem till limpor
Lägg dem på en pappersklädd plåt
Sätt in bröden mitt i en kall ugn och sätt den på 200 grader
Bröden jäser under tiden som ugnen blir varm
Låt bröden stå i ugnen i totalt ca 50 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar