torsdag 26 juni 2014

MIDSOMMARKAKA

I år blev det en riktigt kladdig chokladig kaka med grädde och jordgubbar till midsommar. 
Vi tyckte det lät spännande med björnbär i men jag tyckte inte att de tillförde något. 
Jag har ändrat lite på receptet för jag hade inget farinsocker och det var slut i affären. Istället har jag i lite farinströ och lite ljust muscovadosocker så det blev lite svag kolasmak på kakan 





225 g smör
100 g mörk choklad, hackad
1,5 dl socker
1 dl farinsocker
1 dl ljus sirap
3 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
150 g frysta tinade björnbär 

Smält smöret och rör i chokladhacket. Fortsätt att röra tills chokladen är helt smält
Blanda socker, sirap, farinsocker och ägg i en bunke
Sikta i mjöl och kakao och rör jämt
Ha i chokladblandningen och rör till en jämn smet
Smöra och mjöla en form (24 cm) och häll i smeten
Tryck i björnbären
Grädda i 175 grader ca 35 min
Låt svalna i formen

Servera gärna med grädde och jordgubbar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar