onsdag 25 juni 2014

OREO KAKOR

Min dotter älskar oreokex och tjatar alltid om att vi ska köpa när vi är i affären. 
Jag tyckte vi skulle leta upp ett recept och göra egna och det var hon med på. Receptet hittade jag här
De smakar inte riktigt som köpekakorna men jag tror att båda mina provsmakare var mer än nöjda. Det lät iallafall så + att dottern inte ville bjuda på fler, de skulle hon spara till på lördag









1 1/2 dl socker
1 dl kakao
3 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
150 gr rumsvarmt smör
1 lätt uppvispat ägg

FYLLNING
50 gr smör
2 1/2 dl florsocker
1 tsk vanilj

Blanda alla torra ingredienser och rör sedan i smöret och sist tar du ägget.
Smeten blev rätt lös så jag stoppade den i kylen en stund för att sen kunna rulla till rullar. In med rullarna i kylen ett tag till
Skär sedan skivor ett par millimeter tjocka och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper.Jag provade även att rulla små bollar och platta till lite. Båda sätten var ganska kladdiga så nästa gång åker rullarna in i frysen innan de skärs
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 8-10 minuter.

Bred smörkrämen på hälften av de avsvalnade kakorna (bred på undersidan) och lägg på resterande kakor som lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar