torsdag 29 maj 2014

RABARBER CHEESECAKE

En liten bit av himmelriket. 
Jag tror det är en ganska träffande beskrivning på denna frysta rabarber cheesecake. Receptet hittade jag på Sabinas fantastiska blogg sweet-and-simple
Min rabarber var inte så stor då så jag åkte hem till en kompis för att plocka lite. Jag kom hem med 4 kilo. 
Denna gjorde jag till dotterns kalas. Sen har det blivit lite rabarbercurd och resten hamnade i frysen för framtida bruk






DIGESTIVEBOTTEN
200 g digestivekex
75 g smör
RABARBERKOMPOTT
500 g rabarber
0,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk kanel
1,5 dl socker
2 gelatinblad
1 dl vatten
FYLLNING
300 g philadelfiaost
3 dl grädde
2 ägg
1 msk vaniljsocker
1 1/2 dl socker
1 dl rabarberkompott
GÖR SÅ HÄR
Kok upp allt till kompotten utom gelantinbladen, och när rabarbern är mjuk så mixa till en slät smet.

Krossa kexen och smält smöret. Blanda tillsammans och tryck ut massan i en 20 cm form.
Vispa upp grädden.
Dela äggen och vispa upp äggvitorna i en bunke. Vispa sedan upp äggulorna med socker och vaniljsocker.
Vänd ner alla blandningar i varandra och rör i philadelphiaosten sist. 
Lägg i 1 dl kompott i fyllningen och rör om.
Häll fyllningen i formen.
Låt cheesecaken stå i frys minst 5 timmar innan du häller på spegeln.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. 
Resterande kompott kokar du upp igen och lägger i gelatinbladen. Låt kompotten svalna helt innan du häller på spegeln på din cheesecake.
Låt stelna i frys.
Dekorera med bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar