onsdag 17 juli 2013

IRISH CREME CHOKOLATE CHEESECAKE

Den här cheesecaken är något i hästväg. Underbart chokladig med en hint av baileys
Jag måst säga ett stort tack till Sofie Jarlsson som har delat med sig av detta recept
Jag bjöd mina arbetskamrater på denna dagen innan min semester och sen på grannarna på kvällen för att fira semestern
På kvällen hade vi lite grädde och jordgubbar till och det blev om möjligt ännu godare





350 g mascapone eller philadelphia ost
225 gmjölkchoklad
225 g mörk choklad
55 g råsocker
4,5 dl vispgrädde
3 msk baileys

BOTTEN
10 digestivekex
70 g smör, rumsvarmt
1 msk kakao

Kör kexen i en matberedare (går lika bra att stoppa dem i en påse och kavla dem) och blanda med smör och kakao
Tryck ut massan i en springform och grädda i 10 min på 200 grader
Ställ botten i frysen när du gör fyllningen

Smält chokladen
Vispa ost och socker, tillsätt baileys och vispa lite till
Vispa grädden lätt, den får inte bli för hård
Blanda ost och grädde och ha sist i chokladen. Rör till en jämn smet
Häll smeten över botten och låt stå i kyl minst 4 timmar eller över natten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar