torsdag 4 juli 2013

CHOKLADKAKA MED POLKATRYFFEL

Jag har hittat en ny liten kaka som lät intressant att prova
Själva chokladkakan är jättegod men polkatryffeln blev jag besviken på, så jag ändrade det receptet lite grann
Kombinationen choklad och polkagris är löjligt god och det berättade min mamma mer än en gång medans hon glatt mumsade på kakorna




ca 40 st.

110 g smör
2 dl strösocker
1 st äggula
1,5 dl kakao
2,3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
3 msk grädde

Tryffel:
1 dl grädde
150 g vit choklad

15 g smör
1 dl polkagrisar


1. Rör smör och socker poröst, tillsätt äggulan.
2. Sikta kakao, mjöl, bakpulver och vaniljsocker, vänd i detta. 

Tillsätt sedan grädden.
3. Forma degen till 40 bollar, rulla dem i sockret och lägg dem sedan
på en plåt med bakplåtspapper.

Gör en grop mitt i varje kaka. 
4. Grädda i mitten av ugnen i 180 grader i ca 12 minuter. 
Låt svalna på plåten.



Minttryffel

5. Värm grädden, finhacka chokladen och smält den i
grädden under omrörning.
6. Låt stå svalt i ca 30 minuter.
7. Krossa polkagrisarna till ett fint mjöl, blanda dem i chokladen. 

Rör tills det blir en tjock kräm.
8. Fyll en spritspåse med krämen och spritsa ut en klick i varje kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar