fredag 31 maj 2013

PIRATTÅRTA

Jag fick förfrågan av en kompis om jag ville göra en pirattårta till hennes dotters piratkalas. Jag fick klara direktiv av den glada blivande 8-åringen. Chokladbottnar med ett lager hallon. Tårtan skulle vara blå med en ö, palm, skattkista och gärna några döskallar. Jag hittade en helt underbar chokladbotten hos Linda Runn
Så här blev resultatet av tårtan.


Naturligtvis klantade jag mig så palmen gick sönder. Det var bara att panikgöra en ny och skicka med den i torkställningen (ett glas)
Jag har fått se tårtan med palmen på och det blev hur bra som helst





Chokladtårtbotten , 20 cm form
50 gram smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
2 tsk bakpulver

Smält smöret tillsammans med mjölken
Vispa ägg och socker vitt och pösigt
Slå över smörblandningen över äggvispet och rör till en jämn smet
Blanda och sikta ner de torra ingredienserna i smeten, rör om
Gräddas i den nedre delen av ugnen i 175 grader ca 35-40 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar