onsdag 1 maj 2013

KALLJÄSTA FRALLOR

Dessa är de godaste kalljästa frallorn jag gjort hitintills och jag tror min dotter håller med. De var så goda så jag gör dem nog i kväll oxå, kanske kan få dottern att rulla bullarna ;)
Jag tyckte degen var lättare att hantera än de andra jag provat, den kändes mer bull lik om man kan säga så




ca 10 frallor

12,5 g jäst
2 dl kallt vatten
1 msk olja (olivolja/matolja)
1 tsk salt
1 dl rågmjöl
4-5 dl vetemjöl
Vatten för pensling
Sesam/vallmo/pumpa/solrosfrö eller havregryn att dekorera frallorna med

På kvällen
Smula jästen i en bunke och lös upp hel med 1 deciliter vatten.
Tillsätt resten av vattnet, olja, salt och allt mjöl.
Arbeta ihop till en smidig deg och ta upp på mjölat bakbord.
Dela degen i 10 lika stora bitar och trilla till runda bullar.
Placera på papprad plåt och täck med en kärlhandduk, ställ sedan plåten i kylen över natten.

På morgonen
Sätt ugnen på 250 grader.
Pensla frallorna med vatten och garnera med önskade frön/gryn.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar