lördag 2 februari 2013

SEMLECUPCAKES

Jag har inte riktigt känt att jag haft tid att göra semlor, så jag gjorde semlecupcakes istället
 Så enkelt och så gott och man blir inte så mätt som på en vanlig semla
Jag hittade receptet på heavenly cupcake



3 ägg
2,5 dl socker
100 g smör
1 dl mjölk
1 tsk kardemumma, stött
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Vispa ägg och socker vitt och pösigt
Smält smöret och blanda det med mjölken och kardemumma. Höll det i äggsmeten
Blanda mjöl, bakpulver och salt, och sikta ner det i äggsmeten
Rör försiktigt ihop allt
Klicka ut smeten i formar, ca 2/3
Grädda i 175 gr ca 20 min. Låt dem svalna på galler

Skär av toppen på muffinsen och gröp ur dem lite. Lägg "locken" åt sidan
Riv mandelmassan och vispa grädde
Blanda de urgröpta muffinssmulorna med mandelmassa och lite vispad grädde
Klicka i blandningen i muffinsen och klicka eller spritsa på grädde
Lägg på locken och pudra över lite florsocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar