måndag 28 januari 2013

BRYTBRÖD

Nu har jag köpt mig en ordentlig bakmaskin, en Krups. Den funkar inte riktigt till smörkrämer, för vispen når inte ända ut till kanterna, annars är den helt suverän

Jag hittade ett recept på brytbröd i tidningen hembakat som jag premiärbakade med maskinen
Lätta, luftiga och supergoda



5dl mjölk
50 g jäst
250 g kessella
1,5 tsk salt
0,5 dl linfrö
2 dl grovt dinkelmjöl
2 dl grovt rågmjöl
ca 8 dl vetemjöl

Värm mjölken till 37 grader och häll i en bunke. Rör ut jästen i mjölken
Tillsätt de andra ingredienserna och knåda ihop till en smidig deg. När du häller i vetemjölet, ta lite i taget
Låt jäsa under bakduk 40 min
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den ordentligt
Dela degen i 2 delar och rulla ut till 2 längder
Dela varje längd i 8 lika stora bitar och rulla dem till totalt 16 bullar
Lägg bullarna intill varandra på en plåt med bakpapper och strö över lite mjöl
Låt jäsa under bakduk ca 30 min
Sätt ugnen på 225 gr
Grädda mitt i ugnen 15-20 min
Låt bröden kallna på ett galler under bakduk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar