lördag 16 februari 2013

CHOKLAD & FIKONBARS

Nu har jag provat att göra lite nyttigare godis igen.  Denna gången har jag använt torkade frukter, havregryn och choklad
Trots tranbär så tyckte jag de var lite väl söta, men tänker nog prova igen med lite blåbär som ju är lite syrligt





200 g torkade fikon
1 msk kakao
2 msk kallt kaffe (jag använde chaite)
2,5 dl musli
200 g tranbär el russin
1 dl jordnötter (el annan nöt)
2 dl havregryn
175 g mörk choklad

Skär fikonen i bitar och lägg i en mixer med kakao och kaffe och mixa ihop
Mixa hastigt muslin och hälften av tranbären och jordnötterna
Häll över allt i en bunke och vänd i resten av tranbären och havregrynen
Klä en form med bakplåtspapper, ca 25x30 cm
Platta ut massan i formen och ställ in den i kylen
Smält chokladen och häll den över kakan och bred ut jämt
Ställ in den i kylen igen tills chokladen stelnat
Skär den i lagom bitar

Den blev ganska mäktig så jag har nog skurit lite för stora bitar, men, men, känner jag min familj rätt så är det ingen annan som gillar dessa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar