tisdag 28 juli 2015

OSTKEX

Olivkexen jag gjort tidigare är ju en riktig höjdare så jag tänkte att ostkex oxå måste vara en höjdare. De var lite salta så jag har tagit bort lite av saltet från receptet men annars var de lika goda som jag trodde, speciellt med en fräsch ost på








100 g parmesanost, fint riven
ca 4 dl vete eller dinkelmjöl
150 g smör
0,5 tsk salt
0,5 dl mjölk
1 tsk bakpulver
1 krm bikarbonat

svarta och vita sesamfrö

Blanda ihop alla ingredienserna och knåda ihop dem till en deg
Dela degen i 2 och forma rullar
Rulla en längd i vita och en i svarta sesamfrö. Vira in dem i plastfolie och lägg dem i frysen ca 30 min, lite längre om du har använt mjukt smör
Skär rullarna i ca 4 mm tjocka skivor och lägg dem på pappersklädd plåt
Grädda i 200 grader 10-12 min tills de fått fin färg
Låt dem svalna på galler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar