onsdag 22 juli 2015

OREOCHEESECAKE

Den här cheesecaken var väldigt god och väldigt mäktig. Jag tror att den hade blivit perfekt om man halverar receptet och serverar den med lite färska bär för att bryta av
Receptet är av Roy Fares








Pajbotten
200 g oreokex
50 g smör

Smält smöret
Mixa kexen till fina smulor
Blanda ihop det ordentligt och platta ut smulblandningen i botten på en springform (24 cm)
Grädda i 180 grader varmluft 10 min
Låt svalna helt

Cheesecakefyllning
250 g mörk choklad, hackad
900 g färskost, rumsvarm
300 g socker (3,5 dl)
3 g salt (0,5 tsk)
200 g gräddfil, rumsvarm (2 dl)
3 ägg, rumsvarma
2 äggulor

Smält chokladen
Vispa färskost, socker och salt fluffigt
Vispa i gräddfilen
Vänd ner ett ägg i taget
Vänd till sist i chokladen
Häll fyllningen på botten och jämna till den
Grädda i 200 grader varmluft 10 min. Sänk till 110 grader (öppna inte luckan) och grädda i 60 min till
Stäng av ugnen och låt cheesecaken stå i eftervärmen i 30 min
Låt svalna
Låt cheesecaken stå i kylen i minst 6 timmar, gärna över natten så att den stelna ordentligt

Garnering
4 dl vispad grädde
oreokex

Dra en tunn kniv runt formens kant innan du lossar den
Dekorera med vispad grädde och delade oreokex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar