lördag 4 juli 2015

BRYTBRÖD

Supergoda bullar. Här har jag gjort dubbel sats och bara lagt dem på en plåt i stället för en springform. Så här i efterhand skulle jag gjort dem i formar för det blir så mycket finare, som en brödblomma 
Den här gången valde jag att ha på både svarta och vita sesamfrö och lite flingsalt







25 g jäst
2,5 dl mjölk, ljummen
50 g smör, rumsvarmt
1 tsk salt
1 ägg
2 dl rågsikt
6 dl vetemjöl, ca 

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp
Ha i resten av ingredienserna, vetemjölet lite i taget
Knåda ihop allt till en smidig deg
Låt degen jäsa under bakduk ca 45 min
Dela degen i ca 11 bitar och forma dem till bollar
Lägg dem luftigt i en smord springform och låt jäsa under bakduk ytterligare 30 min
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite fröer och flingsalt
Grädda i 200 grader ca 30 min i nedre delen av ugnen
Låt dem svalna i formen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar