tisdag 18 mars 2014

GRÄDBULLAR

Mina föräldrar kom och hälsade på innan de åkte till Afrika, och då passade jag på att experimentera med gräddbullar. 
Lite vanliga och några med päronsmak. Bara en vanlig gräddbullesmet med lite päronessens i. 
Jag får nog säga att jag föredrar en vanlig med kokos på








75 g smör
1 dl socker
1/2 tsk bakpulver
1 dl havregryn
1 dl mjöl
2 msk grädde
2 msk ljus sirap

Smält smöret i en kastrull och tillsätt alla ingredienser under omrörning
Klicka ut smeten i storlek av en 5-krona på en pappersklädd plåt
Lägg klickarna glest för de flyter ut ordentligt
Grädda kakorna i 175 grader 7-10 min

4 äggvitor
1,25 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 tsk gelantinpulver
3 msk vatten

Blanda gelantin med vattnen i en värmetålig skål
Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum
Häll sakta i sockret och vaniljsocker under fortsatt vispning, och fortsätt sen att vispa tills smeten är blank och slät
Smält gelantinet i micron (tar ca 15 sekunder)
Tillsätt gelantinet i äggsmeten under omrörning i äggsmeten. Fortsätt vispa tills smeten är fluffig och spritsbar
Häll smeten i en spritspåsen och spritsa toppar på flarnen
Ställ dem i kylen ett par timmar så de stelnar något
Smält ca 200 g choklad med 1 msk olja och doppa topparna
Ha ev på kokos och låt stelna i kyl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar