lördag 8 mars 2014

CHOKLADCHEESECAKE

Min dotter satt och tittade på Leila bakar och blev helt salig när hon gjorde en chokladcheesecake. 
Mamma, mamma, den måste vi göra
Men du tycker ju inte om cheesecake
Men det är ju choklad, då måste den vara god

Vad gör man inte för sina små? Jag hade ju rätt i att hon inte tyckte om den, så där stod vi med nästan en hel cheesecake som ingen ville ha. 
Jag skickade ett litet meddelande till grannarna och vips så stod det 2 i dörren och ville ha. 
Perfekt med gottegrisar till grannar så man alltid har nån att ge bort till




200 g digestivekex
200 g chokladkex (jag hade oreo)
2 msk kakao
125 g smör, smält
2,5 dl kesella
400 g philadelphiaost
1 dl socker
1 vaniljstång
3 ägg
200 g mörk choklad

Krossa kexen fint i en mixer och blanda i smält smör och kakao
Tryck ut blandningen i en springform, 24 cm
Förgrädda botten på 175 grader ca 7 min
Låt botten svalna och sänk ugnen till 130 grader

Smält chokladen och låt den svalna något
Vispa philadelphia, kesella, socker och fröna från vaniljstången krämigt i en skål
Rör ner ett ägg i taget
Blanda i chokladen och häll smeten över kexbotten
Grädda i 130 grader i ca 40 min
Servera cheesecaken kylskåpskall
Garnera gärna med lite sikta kakao och hallon (som jag glömde)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar