fredag 28 juni 2013

Jordgubbscakepops

För att barnen skulle få nåt som var både gott och roligt till midsommar så gjorde jag chokladbollar som jordgubbscakepops
De flesta hade inte fått kaka på pinne förr, så de var helt lyriska (en del vuxna oxå :))





100g rumsvarmt smör
1dl florsocker
2msk mjölk 
25g smält choklad
2tsk kakao 

1msk vaniljsocker
4dl havregryn

Mixa havregrynen.
Vispa smör och florsocker, tillsätt mjölken.
Tillsätt kakao, vanilj och havregryn.
Vispa till en jämn smet.
Smält chokladen och blanda i


Ställ i kyl ca 30 min

Ta ut och forma till vad du tycker är  jordgubbsliknande
Ställ i kyl tills de blir lite hårda
Smält lite choklad och doppa en pinne i chokladen och stoppa in den i den smala änden
Ställ i  kylen igen tills chokladen stelnat

Smält röd candy melts med lite olja i och doppa "jordgubbarna"
Låt dem stelna i kylen en stund.


Jag hade inge gul så jag fick färga lite vit choklad och dutta på till prickar
Sen gjorde jag en liten grön blomma i sp och klistrade på


Det var otrolig varmt och kvavt den dagen jag gjorde dessa, så candy meltsen svettades nåt helt fruktansvärt





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar