lördag 24 november 2012

FUDGE

Jag håller på att prova lite godisrecept till jul. Jag har börjat med fudge
Jag hittade ett recept på päron och lime fudge. Jag började glatt att hälla upp allt i en kastrull och började koka det. Då upptäckte jag att jag inte hade nån lime
Nä, nä, tänkte jag, jag tar lite ingefära istället
När jag sen skulle ha i päronessens så var det ca 4 droppar kvar. Ja, ja, jag hade i lite vaniljpulver istället
Jag tyckte att det smaka socker med lite vaniljsmak, men mina arbetskamrater tyckte det var gott. Får väl ge det ett försök till

Den andra sorten är cookie dough fudge, och den blev riktigt bra



deg
50 g rumsvarmt smör
0,75 dl socker
1 dl mjöl
(40 g mörk choklad)
ev. lite vaniljpulver
1,5-2,5 msk mjölk

Vispa smör och socker pösigt
Ha i mjöl, vanilj och ev choklad och rör ihop till en deg
Ha i lite mjölk om det behövs
Rulla små bollar och ställ i frysen minst 20 min
Jag hade i ca 1 msk mjölk och ingen choklad

fudge
450 g mörk choklad
55 g smör
395 g (1 burk) kondenserad mjölk

Värm allt i en kastrull på låg värme
Rör om tills chokladen smält och smeten gått ihop

Ta fram bollarn ur frysen och sprid ut i bakplåtspappersklädd form
Häll över fudgen
Låt svalna och ställ sedan kallt i minst 1 tim

Eftersom jag har teflonminne kommer jag inte ihåg var jag hittade detta underbara recept
Dessa ska jag definitivt göra till jul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar